Wat is CTR?

CTR staat voor Click Thru Rate – het doorklikpercertage. De CTR is het percentage van de vertoningen welke tot een klik leidt. Dus hoe vaak klikt een gebruiker op een bepaalde link of advertentie.

Bijvoorbeeld:

  • Een advertentie komt 100 keer in beeld en daarvan wordt er 10 keer geklikt. De CTR van deze advertentie is daarmee 10%.
  • In Google wordt er 10.000 keer op een bepaald zoekwoord gezocht. Jouw website scoort daar op #1 en komt daarmee bij al die zoekopdrachten altijd in beeld. In totaal krijg je 2.000 kliks, wat neerkomt op een CTR van 20%.
  • Een banner is 150.000 keer vertoond en had een CTR van 0,8%. Dit betekent daarmee dat er 1.200 keer geklikt is.

Wat zijn goede of normale CTR percentages?

Dit is heel lastig te zeggen omdat dit sterk bepaald wordt door het type vertoning of de positie daarvan. Een paar voorzichtige stellingen rond de CTR:

  • De nummer #1 in SEA krijgt vaak tussen de 20-50% van de kliks.
  • De nummer #1 in SEO krijgt tussen de 10%-20% van de kliks.
  • Een aantrekkelijke display banner die op een goede plek op de website vertoond wordt in 1% van de vertoningen aangeklikt.

Vul gerust aan in de comments 🙂

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *