Kennisbank Online Marketing

In de wereld van Online Marketing worden veel technische termen gebruiken. Vaak Engelstalig jargon en dan ook nog eens afkortingen. Het is begrijpelijk dat je, als je hier niet in thuis bent, vaak weinig van snapt. Met die onduidelijkheid is lastig om juiste inhoudelijke keuzes te maken of de juiste partner te kiezen die je hierbij kan helpen.

Op deze website helpen we je een handje. De belangrijkste deelgebieden worden uitvoerig beschreven, maar ook de bijbehorende termen zullen we verder uitdiepen.

Zoekmachineoptimalisatie

Dit is online marketing werkgebied rond de zoekmachines, bijvoorbeeld die van Google of Bing. Je kunt zoekmachineoptimalisatie splitsen in de betaalde (SEA) en de gratis (SEO) resultaten. Als bedrijf wil je zo goed mogelijk in de zoekresultaten naar voren komen. In de praktijk zijn dit natuurlijk de nummer #1 posities, maar ook een goede aantrekkelijke vermelding zodat er zo veel mogelijk geklikt wordt.

Lees meer over zoekmachineoptimalisatie.

Typisch gebruikte termen rond zoekmachineoptimalisatie zijn:

SEO – Search Engine Optimalisation

Bij SEO gaat het om de normale, gratis resultaten in de zoekmachiens. Ook wel de organische vindbaarheid genoemd. Deze resultaten worden door de eigenaar van de zoekmachine, bijvoorbeeld Google, zelf uitgekozen en op volgorde gezet. Je wilt hier natuurlijk zo goed mogelijk naar voren komen om zo het meeste op te vallen onder je mogelijke klanten . Het is dus noodzakelijk dat je ervoor zorgt dat je website geopitmaliseerd is voor SEO en het is daarbij belangrijk dat je de juiste keuzes maakt.

Lees meer over SEO.

Typisch gebruikte termen rond SEO zijn:

SEA – Search Engine Advertising

In het werkgebied van SEA gaat het om de advertenties in de zoekmachines. Google heeft hiervoor zijn Adwords advertentitesysteem en Bing werkt met BingAds. Via deze systemen kunnen adverteerders zelf hun eigen campagnes beheren en zo precies bepalen op welke zoekwoorden en met welke advertentie en landingspagina hun bedrijf verschijnt. Het zijn veilingsystemen, dus de hoogte bieder krijgt de beste positie.

Lees meer over SEA.

Veelgebruikte termen rond SEA zijn:

  • CPC
  • PPC
  • Qualityscore of kwaliteitsscore
  • Sitelinks
  • Extensions
  • Exact match
  • Broad match
  • Phrase match
  • Landingspagina
  • Dagbudget
  • Visibility / weergavepercentage

Webanalytics

Bij Webanalytics gaat het om de cijfer en rapportagekant van oa. de website. Via systemen als Google Analytics is het mogelijk om vaak realtime inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op de website. Via Webanalytics kunnen vragen beantwoord worden als: hoeveel bezoekers zijn er op de website geweest en welke pagina’s hebben ze bezocht? Op welke pagina’s zijn bezoekers afgehaakt of welke bezoekers waren succesvol?

Lees meer over Webanalytics

Termen rond Webanalytics zijn:

Affiliatemarketing

Affiliatemarketing is de wereld van publishers en affiliatenetwerken. Hier betalen adverteerders een vergoeding aan websites die bezoekers leverde die tot een goed resultaat op de website kwamen. Het gaat hier om boter bij de vis, niet betalen voor aanwezigheid maar alleen voor succes.

Lees meer over affiliatemarketing.

Gebruikte termen rond affilliatemarketing zijn:

  • Publisher
  • Affiliatenetwerk
  • Adverteerder
  • CPS
  • Contentpartij
  • Incentive
  • Keuringsperiode

Display Advertising

In de wereld van Display Advertising gaat het om zichtbaarheid. Vaak komen bedrijven via banners onder de aandacht van klanten. Via Display Advertising kan er gekozen worden voor brede zichtbaarheid door heel vaak op heel veel websites te staan. Maar het is ook mogelijk om heel specifiek te targetten op doelgroep of website.

Lees meer over Display Advertising.

Gebruikte termen bij Display Advertising:

  • Banner
  • Rectangle
  • Realtime bidding
  • Rich Media
  • Programmatic Marketing
  • Branding
  • DoubleClick
  • Retargetting
  • Remarketing
  • IAB formaten
  • Saleshouse
  • Trading Desk
  • DSP: Demand Side Platform
  • SSP: Sell Side Platofrm
  • Ad Network
  • Ad Exchange
  • DMP
  • Visibility

Social Media

Bij Social Media draait het om de gebruikersplatformen. Gebruikers maken zelf connecties maar plaatsen ook zelf de content. Het Social Media netwerk faciliteert vaak alleen maar. Denk hierbij aan Instagram, Facebook, Linkedin of Twitter.

Lees meer over Social Media.

Belangrijkste termen bij Social Media zijn:

  • Social Advertising
  • Audience
  • Clickbait
  • Share
  • Like
  • Lookalike audiences
  • Newsfeed