SEO – Search Engine Optimalization

De vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachines is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar meer bezoekers op je website. Elke internetgebruiker maakt gebruik van zoekmachines en betere posities op belangrijke, veelgebruikte zoekwoorden zal je bedrijf meer zichtbaarheid geven binnen de gewenste doelgroep.

De optimalisatie van je website voor de zoekmachines is complex. Zeker in markten waar de concurrentie groot is en er meer bedrijven zijn die mikken op dezelfde zoekwoorden als jouw bedrijf. Een goede optimalisatie van de website zal je hier verder helpen.

Bij zoekmachineoptimalisatie heb je in de eerste plaats de focus op de normale, ook wel organische resultaten. De optimalisatie hiervan wordt SEO genoemd: Search Engine Optimalization. Daarnaast zijn er ook de advertenties. De optimalisatie hiervan wordt SEA genoemd: Search Engine Advertising.

Op deze pagina wordt verder ingegaan op de organische vindbaarheid (SEO) van je website. Heb je interesse in het adverteren in de zoekmachines kijk dan op de pagina over SEA.

Het Google Algoritme

Google krijgt miljoenen zoekvragen per dag. Veel van deze zoekopdrachten zijn al eerder gedaan, maar ook een groot deel van de zoekopdrachten is uniek en dus niet eerder voorgekomen. Daarnaast groeit de inhoud van internet dagelijks met miljoenen pagina’s. Bij elke zoekopdracht is het dus nodig om weer een actueel beeld te geven van de beste resultaten die op dat moment beschikbaar zijn.

Via haar algoritme zal Google voor elke zoekopdracht bepalen welke webpagina’s het meest geschikt zijn om te tonen in de resultaten. Welke pagina geeft het beste antwoord op de vraag die de gebruiker aan de zoekmachine stelde? Het is dus belangrijk om het Google algoritme te kunnen overtuigen dat jouw website op de voor jou belangrijke zoekopdrachten het beste resultaat geeft.

SEO – technische optimalisatie

Google werkt met een eigen database, ook wel de zoekindex genoemd. Deze wordt continu ververst met actuele informatie die op websites gevonden wordt. Door je website op de juiste manier in te richten zorg je ervoor dat jouw pagina’s zo goed mogelijk beschikbaar zijn in de Google index.

SEO – content optimalisatie

De basis van de Google zoekmachine zijn zoekopdrachten. Het Google algoritme zal de beste pagina’s op een rijtje zetten welke het beste aansluiten bij die zoekopdrachten. Het is daarom belangrijk dat je website de pagina’s bevat die de belangrijkste zoekopdrachten het beste antwoord geven. Maar welke zoekopdrachten zijn dat? En hoe schrijf ik de content op zo’n manier dat het Google algoritme én de bezoeker van je website deze maximaal waardeerd?

SEO – autoriteit

Naast de juiste techniek en de beste content is het belangrijk om het Google algoritme ervan te overtuigen dat jouw website belangrijker is dan die van de concurrent? Bij gelijkwaardige content zal Google de partijen met de hoogste autoriteit een betere positie geven.

Deze autoriteit wordt bepaald door vermeldingen op andere relevante websites, maar ook gebruikersgedrag van mensen in Google zelf.

Beter vindbaar in Google

Door je website op het gebied van techniek, content en autoriteit te optimaliseren zul je beter vindbaar worden in de resultaten van de zoekmachine. Dit vraagt specialistische kennis rond de optimalisatie van de organische zoekresultaten.

Bekijk welke online marketing bedrijven jou hierbij kunnen helpen.