SEA – Search Engine Advertising

De vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachines is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar het bereiken van jouw doelgroep. Elke internetgebruiker maakt gebruik van zoekmachines en betere posities op belangrijke, veelgebruikte zoekwoorden zal je bedrijf meer zichtbaarheid geven binnen de gewenste doelgroep. Hoe hoger jouw positie in Google, hoe groter de kans is dat mensen naar jouw website zullen doorklikken.

De optimalisatie van je website voor de zoekmachines is complex. Zeker in markten waar de concurrentie groot is en er meer bedrijven zijn die mikken op dezelfde zoekwoorden als jouw bedrijf. Adverteren in de zoekmachines kan een goede aanvulling zijn op de normale of organische vindbaarheid in de zoekmachine.

Op deze pagina wordt verder ingegaan op het adverteren via de betaalde zoekresultaten in de zoekmachines, ook wel SEA: Search Engine Advertising. Ben je op zoek naar de optimalisatie van de normale, ook wel organische resultaten lees dan meer over SEO.

De advertenties

Advertenties in de zoekmachines koop je in per zoekwoord. Als adverteerder bepaal je zelf op welke zoekwoorden jouw advertenties verschijnen. Je kunt haarfijn targetten op specifieke zoekoprachten of bepaalde type gebruikers. De getoonde advertentie is per zoekwoord aan te passen.

De veiling

Als adverteerder wil je natuurlijk zo veel mogelijk aandacht voor jouw advertentie. In de zoekmachine is het aantal advertentieposities beperkt. Daarbij zijn de advertentieposities niet gelijk, want hoe hoger hoe meer aandacht en dus hoe meer kliks.

De advertentiesystemen van Google en Bing heten resp. Google Adwords en BingAds. Beide systemen werken met een veilingsysteem waarbij de hoogste bieder de meeste kans maakt op de beste positie. Je biedt met de vergoeding die je moet betalen als een bezoeker op jouw advertentie klikt. Er is een zgn. kwaliteitsscore die positieve (of negatieve) invloed heeft op je positie, maar in het algemeen is het zo dat de adverteerder die bereid is het hoogste te gaan met de klikvergoeding de beste positie krijgt.

Optimalisatie

Ondanks dat het bij SEA vooral om de hoogste bieder met het grootste budget gaat valt er toch voor partijen met minder diepe zakken nog steeds veel te winnen. Door een slimme strategie en goede optimalisatie van je campagne is het nog steeds mogelijk om goede rendementen te halen.

Dit vraagt echter veel verstand van zaken en specifieke ervaring met de optimalisatie van de SEA resultaten.

Bekijk welke online marketing bedrijven jou hierbij kunnen helpen.