Display Advertising

Display advertising is het adverteren op internet met beeldmateriaal om de gewenste doelgroep te bereiken. Anders dan bij bijvoorbeeld zoekmachinemarketing probeer je vaak de mensen te bereiken die nog niet actief op zoek zijn. Door advertenties te tonen op relevante websites of juist aan een relevante doelgroep probeer je gedragsverandering in gang te zetten of merkbekendheid op te bouwen.

Bij grote adverteerders is Display Advertising vaak onderdeel van hun mediamix en managemen de inzet ervan zelf. Dit vraagt uiteraard veel specialistisce kennis van de medewerkers. Andere adverteerders besteden het campagnemanagement uit aan specialisten welke sturen op doelstellingen.

Handmatig inkopen

De oudste vorm van Display Advertising is het handmatig inkopen van campagnes. Eigenlijk niet anders dan wanneer een adverteerder een advertentie in een krant of tijdschrift plaats. Via persoonlijk contact tussen de adverteerder en de verkoper van de advertenties op een specifieke website worden afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld één miljoen vertoningen van de advertentie op een bepaalde advertentiepositie in een bepaalde periode.

Automated Trading

Met de komst van slimme technieken en koppelingen met grote websites met enorme hoeveelheden advertentieruimten werd het jaren geleden mogelijk om automatisch gericht in te kopen. Dus niet meer jouw advertentie tonen aan elke bezoeker van de website, maar specifiek vertoond worden op basis van specifieke gebruiker- of website eigenschappen. Het werd dus mogelijk om bijvoorbeeld specifiek ’s avonds te targetten op mannen tussen 20 en 30 jaar welke een voetbalwebsite bezoeken.

Real Time Bidding

Met de introductie van RTB werd het veilingsysteem toepast in de wereld van Display Advertising. Gecombineerd met Automated Trading kan je naast specifieke targetting ook aangeven hoeveel je wilt betalen voor een bepaalde vertoning. Vergelijk het met het adverteren in Google: hoe hoger het bod hoe betere positie of hoe vaker vertoond.

Remarketing of Retargetting

Display Advertising wordt vaak als eerste ingezet voor remarketing van bestaande bezoekers. Potentiele klanten die wel de website bezochten maar (nog) niets gekochten worden getarget met opvallende banners welke deze doelgroep het bedrijf weer onder de aandacht probeert te brengen en te verleiden om alsnog tot een aankoop over te gaan.

Optimalisatie en doormeten van Display Advertising

Een Display campagne kan meerdere doelen hebben: wil je maximale zichtbaarheid generen binnen je doelgroep of wil je je juist alleen richten op conversies, dus het verkopen van je producten. Door het juiste campagnemanagement, handmatig of geautomatiseerd, kan je campagne zo optimaal mogelijk proberen in te zetten.

Belangrijk om te weten wanneer een vertoning van je advertentie een succes is. Wil je dat er geklikt wordt op de advertentie of tel je gedragsverandering in de week na het zien van de advertentie ook mee? En als mensen dan op je website komen, moet er dan iets gekocht worden of is het bekijken van je productaanbod ook voldoende?

Werk je met controlegroepen? Of wijs je alle conversies van mensen die een banner gezien hebben direct toe aan de campagne? Ook als zij na het zien nog via Google op een advertentie geklikt hebben?

Een goede inzet van Display Advertising is complex en vraagt specifieke vaardigheden. Naast het beschikbaar hebben van de hele technische infrastructuur en het spacialistische campagnemanagement speelt de creatie van de banner een belangrijke rol. De banner moet immers opvallen, interactie uitlokken, representatief voor het merk zijn, maar ook nog eens in vele verschillende varianten beschikbaar zijn.

Bekijk welke online marketing bedrijven gespecialiseerd zijn in Display Advertising.