Wat is PPC?

PPC staat voor Pay Per Click. Dit is een vergoedingsmethode binnen performance based adverterising. Je betaalt bij PPC voor een geleverde klik naar je website. Deze samenwerkingsvorm wordt ook wel CPC genoemd, cost per click.

Andere vergoedingsmethoden naast PPC zijn het betalen voor een vertoning van de advertentie (CPM), betalen voor een lead of sale (CPL en CPS) of een vaste (fixed) vergoeding voor de deal.

Door deze “performance based” afspraak om alleen te betalen als er een bezoeker op de website komt verlaag je het risico om veel geld kwijt te zijn voor een campagne terwijl er te weinig mensen op je website landen.

Het risico ligt bij een PPC samenwerking relatief in het midden tussen degene die de kliks levert (de publisher of advertentienetwerk) en de adverteerder. De publisher of het netwerk heeft een prikkel om bezoekers te leveren. Immers, als ze geen kliks of bezoekers leveren verdienen ze ook niets. De adverteerder moet ervoor zorgen dat de bezoekers die op zijn website komen ook leiden tot inkomsten. Bij een laag conversieratio betaal je alsnog voor kliks waar je niets aan verdient.

Voorbeelden:

  • “Als adverteerde heb ik de voorkeur voor een PPC deal omdat ik dan alleen betaal als er bezoekers op mijn website komen.”
  • Google Adwords of BingAds zijn voorbeelden van PPC campagnes.