Zoekmachineoptimalisatie

Elke internetgebruiker maakt gebruik van zoekmachines. Hoe beter je bedrijf vindbaar is in zoekmachines zoals Google en Bing hoe meer mensen je website zullen bezoeken. Een goede positie op belangrijke, veelgebruikte zoekwoorden is dus dus cruciaal om bezoekers en dus klanten aan je bedrijf te kunnen binden.

Het voordeel van goede vindbaarheid in bijvoorbeeld Google is dat het naast kwantitatief verkeer ook kwalitatief verkeer oplevert. De gebruiker van de zoekmachine is actief op zoek naar bepaalde diensten of producten. Daarvoor gebruikt hij zoekwoorden waar jouw website op scoort. Google zorgt er zo voor dat de vraag en het aanbod goed bij elkaar komt.

De optimalisatie van je website voor de zoekmachines is complex. Zeker in markten waar de concurrentie groot is en er veel bedrijven azen op een toppositie op dezelfde zoekwoorden.

Bij zoekmachineoptimalisatie heb je in de eerste plaats de focus op de normale, ook wel organische resultaten. De optimalisatie hiervan wordt SEO genoemd: Search Engine Optimalization.

Aan de andere kant heb je de advertenties in de zoekmachines. In Google heten deze resultaten de Adwords advertenties. In de zoekmachine van Bing heb je BingAds. De inzet en optimalisatie van deze advertenties wordt SEA genoemd: Search Engine Advertising.