Wat is conversie?

Een conversie is een behaald doel. Vind dit doel op je website plaats op je website dan wordt er ook wel gesproken over een websiteconversie, maar een conversie kan ook buiten je website plaatsvinden. Denk hierbij aan een winkelbezoek of een telefonische aankoop.

Vaak worden aankopen of leads als conversiepunten gezien, maar een conversie hoeft niet direct tot omzet te leiden. Een conversie kan ook een nieuwsbriefinschrijving zijn, of bijvoorbeeld een berekening van de premie van een verzekeringsproduct.

Om een website te optimaliseren is het belangrijk om een conversiepunt. Wat is het doel van de website: wil je aankopen halen of gaat het om bezoeken aan je offline winkel. Op basis daarvan kan je verbeteringen doorvoeren op de website om het aantal conversies verder te verhogen.

Om meer conversies te halen kan je natuurlijk het aantal bezoekers op de website verhogen. Een andere mogelijkheid is om met dezelfde bezoekersaantallen meer conversies te halen. Via websiteoptimalisatie kun je de kans verhogen dat iemand tot een conversie komt. Hier wordt gesproken over het verhogen van de conversieratio.

Voorbeelden:

  • “Gisteren haalden wij 100 conversies op de website”.
  • “De meeste conversies komen uit betaalde advertenties in Google”.