Wat is Dagbudget?

In het SEA advertentiesysteem van bijvoorbeeld Google Adwords wordt gewerkt met een dagbudget. Je kunt per campagne instellen van het beschikbare budget per dag is. Het systeem zal zo voorkomen dat je totale kosten uit de hand lopen.

Het gaat hier om een dagbudget, maar eigenlijk is het een maandbudget. Het kan op dagbasis gebeuren dat het dagbudget iets overgeschreven wordt, Google noemt hier een maximale overbesteding van ongeveer 20%. Dit gebeurt alleen als er op andere dagen minder uitgegeven is dan het dagbudget. Als je het dagbudget ongewijzigd laat dan zal er per maand nooit meer dan 31 keer het dagbudget uitgegeven worden.

Het dagbudget wordt op campagne niveau ingesteld. Per Adwords account kunnen er meerdere campagnes lopen. Dus het totaal van alle dagbudgetten van deze campagne is het totale dagbudget van het hele account.

Let op dat een dagbudget ook kan een beperking kan zijn op het succes van de campagne. Als de campagne heel veel rendabele verkopen genereerd dan zal een limiet op het dagbudget er voor zorgen dat de campagne op een bepaald moment stopt (of de campagne maar beperkt laat weergeven).

Voorbeeld:

  • “Ik heb het dagbudget van mijn campagne op 100 euro gezet”.
  • “Met een dagbudget zorg je ervoor dat je de totale uitgaven in de hand houdt”.